Thursday, April 4, 2013

"Musta pori näkku" pärast esimest vaatamist

Minu esialgsed ideed pärast lavastuse vaatamist. Ma ei olnud lugenud ei raamatut ega meedias ilmunud kriitikat eesmärgiks vaadata etendust n-ö puhtalt lehelt.

Esmapilgul tundub lavastus "Musta pori näkku" kui meelelahutuslik ajalootund eesti levimuusikasse, aga vaikselt koorub mingi sügavam taotlus kui lihtsalt inimeste ajaloohuvi rahuldamine või eesti kunagistte nimekate artistide tutvustamine. Lavastusel on otsene seos tänapäeva müüdi loomisega, rääkides ajast, mis on eesti rahva ja riigi jaoks oluline. Samal ajal kasvatades mütoloogilist kõlapinda ja forsseerides oma lugudega tolle aja hullumeelsust ja uskumatut jaburust.

Kirjeldan lühidalt lavastuse ülesehitust ja struktuuri.

Lavastus oli ülesehitatud stuudio talk-show jutusaate formaadile. Esimese asjana tutvustab end Mihkel Rauana üles astuv näitleja ja räägib, mis etenduses toimuma hakkab. Oluline on siinkohal märkida, et ta tutvustab ennast sõnadega, et kujutame ette, et mina olen täna Mihkel. See viitab etenduse mängulisusele, lavareaalsuse fiktsionaalsusele. Publikule antakse etenduse fiktsionaalses kontekstis telesaate stuudiopubliku roll.

Etendus oli jagatud kaheks vaatuseks. Vaatused on jagatud pikemateks stseenideks või lõikudeks, kus peaosalisel Mihklil on oma n-ö eluloosaates külas erinevad tegelased, kellel on tema elus ja kujunemisloos oluline osa. Tegelased, kes lavale astuvad on samas ajas, kui teatava vanuseni jõudnud Mihkel, nii et sündmusi vaadatakse retrospektiivis. Oma sõnade ja lugude jutustamistega elavad oleikulised tegelased läbi mineviku sündmusi. Tegelasi juhatavad sisse iseloomulikud muusikalised vahepalad nt sal-sallerit "käime katuseid mööda" ja grapsi "valgus.

Lavale on ehitatud kollaste seinte, põrnada ja laega stuudio, mille seinad töötavad pöördustena. Mööbel on šikk, moodne ja puhas. Valguskujunduses kasutatakse n-ö liikuvaid päid, mis on iseloomulikud rokk-kontsertide valgustamiseks ja ka saate-efekti andmiseks. Samuti telesaate efekti võimendab live-video kasutamine, mis võtab intervjueeritava suurt plaani. Telesaatele iseloomulikult käib ringi assistent-tegelane, kes vahetab tühjaksjoodud veeklaase ning laulab kohati taustvokaali (teises vaatuses on tal ka oluline monoloog, nii et see roll ei ole lihtsalt silmailu pakkumiseks).

Esimeses vaatuses peetakse saate formaadist ja rolldiest intervjueerija-intervjueeritav rangelt kinni. Teises vaatuses hakkab intervjueerija positsioon Mihkli tegelasele vastu töötama ning ta pannakse ise pihitooli või kohtupinki.

Ma võtan lühdalt kokku, milline oli stseenide järgnevus ja tähtsamad asjad, mida räägiti.

I vaatus
1. Mati Nuude – Mihkli esimene kokkupuude artistiga ja rokkstaariks saamise idee tekkimine
2. Vanemad – elu vanematega, alati inimese arengus oluliseks peetud läbisaamist vanematega ja seiklusi väiksena. Siilisõit ja peredelkino periood
3. Hendrik Sal-Saller – esimesed bänditegemised
4. Gunnar Graps – ufolugu ja piiteri lugu
5. Mihkli lühem monoloog – enda bänditegemine ja Golem
6. Rollo – liitumine Singer-Vingeriga
7. Volli – tuuritamine Singer-Vingeriga ja paar mahlakamat lugu bussijuhi poolt
II vaatus
1. Dr Valvur - sõjaväest ärasaamine ja esimest korda pööratakse küsitleja-küsitletava rollid ringi
2. Miilits Paul - staaride seaduserikkumised ja nendest väljatulemine
3. Rein Lang ja Mart (ajakirjanik) – Tartu levimuusika päevad, teine vastulöök Mihkli
4. Mihkli monokas – enda staatuse kinnitamine
5. Jõuluvana – lugu, kuidas ma Anne Veskit keppisin ja ta mees koju tuli ning kapp, mis haises odeka järele
6. Teine Rein ja Mätas – Mihkli raju pidutsemine kui vanemad kodust ära ja kuidas asi kontrolli alt väljus. 30 päeva non-stop joomist ja läbu. Tehakse scene-reenactment'i.
7. Mätas ja Arvo Kukumägi – läbu läheb hullemaks
8. Vägistamise monoloog – läbu kulminatsioon
9. Kahe Mihkli lõppakord – viimased sõnad nagu kommentaariks eelnevale stseenile ja duett, ballaad päris Mihkel Rauaga koos.

No comments:

Post a Comment