Saturday, April 20, 2013

Katkend ruumi analüüsivast peatükist.

1.1 Ruum

Alustan ruumi kirjeldamisest. Lavastust mängitakse Vanemuise maja suures saalis. Itaalia karplavale on ehitatud telestuudio kollase põranda, lae ja seintega. Lava keskel on kaks valget nahkdiivanit ja väike madal klaasist laud. Seinad koosnevad ristkülikukujulistest paneelidest, millest osa keerlevad oma telje ümber, et näitlejad saaksid liikuda lava tagant lavale ja vastupidi. Orkestriauk on osaliselt kaetud ning sellest moodustuvad kaks esiletõusvat osa, mis meenutavad catwalk'i. Nende peal on mikrofonid ning statiivid. Näitlejad kasutavad seda asukohta muusikaliste numbrite esitamiseks.

Valgustamiseks kasutatakse enamjaolt liikuva peaga LED-prožektoreid ning üksikuid fikseeritud asendiga analoogprožektoreid. LED-prožektroitega tekitatakse laulude osas kontsertidele omast liikuvat või sähvivat valgust, mis on iseloomulikud live-kontsertidele. Intervjuude ajal on domineerivamad soojad toonid, kuid näitleja paremaks väljavalgustamiseks ja parema ruumilise efekti andmiseks kasutatakse külmade ja soojade toonide segamist. Laulude ajal muutub oluliseks tugevate ja selgelt eristuvate värvitoonide domineerimine, nagu Sal-Salleri „Käime katuseid mööda“ ajal punane (või Volmeri „Kaseveta aeg“ ajal roheline) või Grapsi loo ajal sinise, lilla, rohelise ja punase vilkumine.

Huvitava võttena on kasutatud liikuva pea otsas asuvaid projektoreid, mis kuvavad seintele ning lavale visuaalset tausta. See muudab lavaruumi suuremaks, haarates vaataja lavaruumi kaasa. Lava äärtes on kaks kaamerat, mis filmivad tegevust. Intervjuude ajal kuvatakse kaameraga ülesvõetavat suurt plaani. Kuna etendus on pigem staatiline, siis antud võte toob näitlejate miimika nüansid esile, kuna näoilmed on paremini näha. Samuti on igal näitlejal küljes mikrofon, millega võimendatakse tema kõnet.

Mis on ruumi funktsioonid lavastuses? 1. Ruum piirab tegevusvälja 2. Ruum kui mänguruum (fiktsionaalseks ruumiks on telestuudio) 3. Ruumis liikumine – seda võib ka kirjeldada. Märkimisväärsemaks ruumis liikumisega seotud üllatuseks on Rollo saabumine, mis mängib tugevalt ruumikoomika peale. Samuti Rein Veidemanni abitus või trauma mängib ruumis lõksus olemise peale.

No comments:

Post a Comment